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Wooden frame work of Kogin-sashi

大学受験でお世話になった浦和の美術予備校「彩光舎」の
店頭で見かけた木製フレームが、とても素敵だったので、
購入し作品を入れてみました。


なんとこちら、2面ともすべて「竹の節」の模様です。

These are the pattern of all "bamboo joint".
20160802_1.jpg

こちらもすべて「竹の節」の模様です。
These are the pattern of all "bamboo joint" too.
20160802_2.jpg

Datail
20160802_3.jpg

20160802_4.jpg

このほかにも、まだ刺し切れていない「竹の節」模様があり、
いつかすべて?収集してみたいです。


さらに、正方形も。
In addition, there are a few square.
20160802_5.jpg

四つ花っこ
Four of flowers
20160802_8.jpg

くるびから(胡桃の殻)に流れの枠を付けたもの
The shell of the walnut, that with the flow of the frame
20160802_6.jpg

梅の花
Plum blossom
20160802_9.jpg

石畳の花こ囲み
Cobbled flower enclose
20160802_7.jpg


こちら額縁作りの職人さんが、端材で作られたそう。
温かみとちょうどよい重厚感がとても気に入っていますが、
もう在庫は無いのだとか、残念。。

These are all so craftsman is made using the end material.
Although warm and just a good solid feeling is I really like,
These frame of the stock is not ><


こちら、グループ展 @Londonに出品します。
These works , I plan to exhibit in a group exhibition in London .


◆Contemporary Botanical Art from Japan Kusabana-zu

http://www.london-kusabana-zu-japanese-art-exhibition.com/
http://www.oto-art.co.uk/junko-matsuda
http://www.london-kusabana-zu-japanese-art-exhibition.com/apps/blog/show/44048500-participant-artist-junko-matsuda-s-work-kogin-sashi


From (Tues) 4th October 2016 to ( Fri) 4th November 2016.

Opening times 11:00-17:30 Monday-to Friday
Private view 6pm-9pm Friday 7th October 2016
Pure and Applied LLP
169 Bermondsey Street SE1 3UW


伝統的な模様の美しさ、
ロンドンの方々に、気に入ってもらえるといいなぁ。

-+ un +-

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2016.08.02 | | コメント(0) | トラックバック(0) | こぎん刺し

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プロフィール

un

Author:un
◆un(ウン)/松田順子:こぎん刺し作家
埼玉県熊谷市出身。東京藝大美術学部工芸科染織専攻卒業後、某企業にてWebサイト制作及び管理に携わる。
その傍ら、津軽こぎん刺しに魅せられ、2010年鎌田久子先生に師事。追って作家活動を開始。
現在は展示を中心に、多方面とのコラボレーションも画策中。

◆こぎん刺しとは
江戸時代中期~後期に青森県の津軽地方、現在の弘前市付近の農村で生まれた「刺し子」。
当時のこの地方の法律により、綿の着用を禁じられていた農民たちが、寒冷な土地でも栽培できる麻で布を織り、貴重な綿の糸で保温と補強のため、野良着に刺し子を施したのが始まり。東北の厳しい寒さの中で生まれた、女性の手仕事です。

Twitter
instagram:works / instagram:life

◇Books
Joint Works
きほんの伝統柄から作る こぎん刺しのおしゃれ小物

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un's Kogin/Junko Matsuda

◆What is Kogin-sashi?

Kogin is a kind of needlework which started in the Tsugaru region around Hirosaki City of Aomori prefecture in the mid-Edo period (around 1700).
According to the regional law, farmers weren't allowed to wear cotton clothes at that time. So, women embroidered on working clothes made of hemp with precious cotton strings to retain heat and to reinforce the cloth because hemp was cultivable even in cold areas.
This piece was made by a woman from a cold climate in northeastern Japan.

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